Een blogje over stage, werd tijd! - Reisverslag uit Weligama, Sri Lanka van Michelle Bonsink - WaarBenJij.nu Een blogje over stage, werd tijd! - Reisverslag uit Weligama, Sri Lanka van Michelle Bonsink - WaarBenJij.nu

Een blogje over stage, werd tijd!

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

09 Oktober 2013 | Sri Lanka, Weligama

Dag allemaal!

Inmiddels zitten we precies een maand op Hellabeem en dit vind ik een mooi moment om een blog te schrijven die vooral over de stage gaat.

Hellabeem is een intern opleidings- en revalidatie centrum in het zuiden van Sri Lanka voor fysiek gehandicapte, arme jongeren met lichamelijke (en ook wel mentale) problemen, in de leeftijd van 14 tot en met 25 jaar. De jongens wonen hier in een hostel voor circa 2 jaar. Daarna worden ze begeleid om met hulp, een winkel of eigen zaak te kunnen starten.

De handicaps die we hier voorbij zien komen zijn: (spastische) cerebrale parese, amputaties van benen, verlammingen, misvormingen in gezicht en handen, klompvoeten, spierdystrofie, Guillain-Barré (GBS), bottumoren door calciumoverschot en hemophilia.

Ik zal er een aantal toelichten:
- Een groot aantal jongens heeft CP (cerebrale parese), waarvan de meesten niet of met veel moeite kunnen lopen.
- Er zijn 3 jongens met een amputatie, 2 waarbij het onderbeen is afgezet en 1 waarbij het hele been is afgezet. Deze laatste jongen heeft kanker gehad en bij een van de twee anderen is er een boom op zijn been gevallen waardoor deze onherstelbaar beschadigd is geraakt.
- Twee jongens hebben een dwarslaesie doordat ze uit de boom zijn gevallen tijdens het kokosnoot plukken en een ander heeft een verlamming doordat hij een motorongeluk heeft gehad. Beide ongevallen komen hier veel voor in Sri Lanka.
- 1 jongen heeft Guillain-Barré gehad. Van deze ziekte had ik nog niet eerder gehad dus dat vond ik wel erg interessant. Het is begonnen als griep maar uiteindelijk heeft hij hiervoor erg lang in het ziekenhuis gelegen en hij is er nog redelijk goed vanaf gekomen. Het enige probleem wat hij nu nog heeft is dat hij veel moeite heeft met z’n voeten optillen. Zo kan hij nu met moeite traplopen en springen kan hij nog niet. Daisy, de fysiotherapeut, heeft als doel gesteld dat hij kan springen voordat ze weg gaat, en dat is al over 3,5 week!
- 1 jongen heeft bot-tumoren door calciumoverschot. Hij kon altijd lopen, toen hij bij Hellabeem aankwam liep hij met krukken en inmiddels zit hij al een paar jaar in een rolstoel. We hebben de foto’s van zijn lichaam gezien, bij z’n heupen zag je door alle tumoren niet eens meer dat het heupen waren en bijv. bij z’n pols en elleboog zie je hele grote bulten zitten wat dus die tumoren zijn.
- De laatste ziekte die ik zal omschrijven is hemophilia. 1 jongen heeft deze ziekte. Wanneer hij valt, zich stoot of bijv. door z’n enkel gaat moet hij direct naar het ziekenhuis. Door z’n ziekte krijgt hij heel snel inwendige bloedingen die niet meer uit zichzelf stoppen. Dit heeft hij al vaak meegemaakt waardoor hij nu ook niet meer alle lichaamsdelen goed kan gebruiken. Vorige week is hij uitgegleden op de keukenvloer en heeft vervolgens bijna een week in het ziekenhuis gelegen. Gelukkig heeft hij er niet veel ellende aan over gehouden deze keer!

Nu iets over ons rooster. Iedere dag hebben we een programma van 07.30u tot ong 18.00u. ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds eten we altijd met de jongens, om 10u en 15.30u is er theepauze en na de lunch hebben we 30/45 minuutjes vrij om even te slapen of wat voor school te doen. Naast de 15u therapie die we iedere week hebben, geven we ook aerobics (kracht- en ontspanningsoefeningen), games to develop thinking (bijv. dammen, sudoku, 3 op een rij) en sport aan de jongens. Dit doen we niet met alle 28 jongens te gelijk maar de jongens zijn onderverdeeld in 4 groepen waarin ze ook de andere lessen krijgen.

Groep 1: de jongens die er al het langste zijn en echt klaar worden gestoomd om terug de wijde wereld in te gaan.
Groep 2: de jongens die nog wel een lange weg te gaan hebben maar er al wel 1 of 2 jaartjes zitten.
Groep 3: de ‘nieuwste’ groep. Hier zitten wat zwaarder gehandicapte jongens in en ook alle jongens die nieuw binnenstromen komen in deze groep.
En dan heb je nog de speciale groep. Hier zitten 4 jongens in die een speciaal programma hebben maar ook met wat lessen meedoen met een van de andere 3 groepen.

Aangezien het een opleidingscentrum is hebben de jongens ook iedere week een vast rooster met vakken die ze volgen. De vakken die ze aangeboden krijgen op Hellabeem zijn: electronics/mechanics, computer, accounting/communication, food processing, creative skill, business skill, home gardening, swimming, shop keeping, Engels, Singalees en wiskunde.

Maar wat voor ons natuurlijk het belangrijkste is, zijn de therapieën! Op maandag zwemmen we met 2 van de jongens. Ze zitten in een rolstoel en door met ze te zwemmen krijgen ze toch genoeg lichaamsbeweging. Daarnaast komen er op woensdag ochtend 3 meisjes van buitenaf, met ook lichamelijke problemen. Met hun gaan we ook altijd zwemmen en andere activiteiten doen om het lopen of de hand-oog coördinatie te verbeteren. De rest van de uren besteden we aan individuele therapie van de jongens. Jeroen en ik proberen het zo te verdelen dat we om en om een jongen behandelen, dan kan de ander observeren of iets anders nuttigs doen. Ook proberen we er voor te zorgen dat we alle jongens minimaal 1 keer per week zien en als we sommigen 2 keer kunnen zien is dit mooi meegenomen.
De therapie die we geven, vindt plaats in een grote zaal. Op zich hebben we veel materiaal tot onze beschikking maar helaas werkt niet alles even goed. Toch lukt het vaak wel om het doel van de therapie te behalen. Een aantal jongens kunnen goed Engels maar een aantal ook helemaal niet. Wanneer het even niet lukt om de intentie duidelijk te krijgen kunnen we altijd Sameera de fysiotherapeut er bij roepen. Hij bevindt zich in dezelfde ruimte en spreekt erg goed Engels.

Via deze weg hoop ik jullie een beetje geholpen te hebben met een beeld te vormen wat onze stage betreft!

Nu toch nog even iets wat niet over stage gaat!
Afgelopen zaterdag was mijn verjaardag en dit heb ik geweten! Jeroen, Daisy en ik zijn zaterdag morgen vertrokken naar Hikkaduwa, een uur en 15 minuten van ons vandaan met de bus. Hier hebben we twee dagen heerlijk genoten van zon, zee en strand. Daarnaast hebben we een full-body massage genomen en dit plaatste was perfect om al wat souvenirtjes te komen voor straks in Nederland!
Vervolgens heb ik maandag op Hellabeem nog hele mooie zelfgemaakte kaarten gekregen van wat jongens, heb ik lekkere cake en ijs gekregen en gedeeld met de jongens en heb ik een taart ontvangen van papa, mama en Nick! Heerlijk was die!:)

En toen nog gister….. Wat een lange maar leuke dag! We zijn mee geweest met Sanath naar Kandy. Sanath is een van de jongens met een prothese en hij moest naar Kandy voor een controle van die prothese. Om 3.40u ging de wekker. Over de heenweg hebben we 9,5u gedaan met de bus. Bij het centrum voor de prothese hebben we een rondleiding gekregen en gekeken hoe de prothese werd hersteld, een hele leuke ervaring! Vervolgens zijn we nog even Kandy ingegaan en hebben we Kandy-dancers gezien. Dit was een voorstelling waarbij ze traditionele dansen lieten zien en over vuur gingen lopen. Daarna hebben we de taxichauffeur ontmoet die in december Jeroen, mij en het gezin van Jeroen gaat rondtoeren door Sri Lanka! De eerste indruk was zeer positief, een leuke vent en een goed busje waar ik wel aan kan wennen! Vervolgens weer opzoek naar een bus en ‘gelukkig’ hebben we maar 6u over de terugweg gedaan dus om 2.30u lagen we weer in bed! Dat ook weer eens meegemaakt...

Weer genoeg vertel, hopelijk was het verslag niet te lang!
Tot de volgende keer.

Liefs Michelle

• 09 Oktober 2013 - 19:08

Lyanne:

Lieve Mies, geweldig om je verhalen te lezen. Fijn dat je het zo naar je zin hebt, benieuwd naar je volgende verhaal! Liefs, xxx Ly

Tags: sri lanka